Contact : T 0113-231972
Geschreven door Kees Boot   
Categorie: onderhoud & reparatie
Publicatiedatum
Hits: 5340

JLD-Service doet het onderhoud en reparatie van alle merken auto's. U moet dan denken aan het vervangen van de distributieriem, banden, remmen, stuurdelen, uitlaten, accu’s maar uiteraard ook het  uitlijnen, verversen en bijvullen van vloeistoffen, de jaarlijkse onderhoud beurt en APK. Kortom alles wat met auto onderhoud en reparatie te maken heeft kan JLD-Service voor u regelen! Onderstaand nog een paar punten toegelicht. 


Kleine beurt

Bij een kleine beurt worden alle belangrijke onderdelen en functies van de auto  zoals banden, uitlaat, schokdempers en remmen nauwkeurig gecontroleerd. Banden worden op spanning gezet,  vloeistoffen bijgevuld, en olie en filter vervangen.


Grote beurt

De grote beurt gaat zoals de naam al zegt een stuk verder dan de kleine beurt. Bij een grote beurt wordt er op meer onderhoudspunten gecontroleerd en worden de brandstof, lucht interieur filters en eventuele bougies vervangen. Bij een grote beurt word ook aandacht gegeven aan de distributie riem wanneer deze eventueel vervangen dient te worden. De remmen worden gecontroleerd en als nodig schoongemaakt. Maar ook de kleine dingen zoals de scharnieren en sloten smeren worden meegenomen. Bij een grote beurt wordt geen detail over het hoofd gezien. Goed en regelmatig onderhoud aan uw auto is namelijk cruciaal. Hiermee voorkomt u onaangename en dure verrassingen op het verkeerde moment.

 

Apk-Keuring

Bij JLD-Service kunt u terecht voor u APK-keuring voor elk merk en type personen auto. Tijdens de keuring beoordeelt de keurmeester uw auto op een groot aantal punten. Hierbij ligt de focus op veiligheids- en milieuaspecten.

Nadat de APK-keurmeester uw auto heeft gekeurd, krijgt u een keuringsrapport. Het rapport vertelt u of uw auto is goedgekeurd of afgekeurd en geeft een overzicht van afkeurpunten en reparatie-adviespunten. Adviespunten leiden niet tot afkeur van uw auto, maar we geven u hiermee informatie over de onderdelen waar binnen afzienbare tijd vervanging of reparatie voor nodig is.

  • APK-Benzine:                                                                         €45.-
  • APK-Diesel:                                                                            €65.-
  • APK- Benzine (gecombineerd met grote beurt.)                    €3.80.-
  • APK-Diesel (gecombineerd met grote beurt.)                        €18.50.-

 

Distributie,

Elke autofabrikant hanteert een verschillend vervanging termijn voor de distributieriem. Deze vervangingstermijn wordt uitgedrukt in een maximaal aantal gereden kilometers of aantal jaren die veilig met de distributieriem gereden kan worden. Deze gegevens zijn terug te vinden in het instructie of onderhoudsboekjes van u auto. Heeft u geen instructie of onderhoudsboekjes neem dan contact op met JLD-Service. Wij kunnen aan de hand van u kenteken aangeven wat het vervangingstermijn is. De KM-Stand en datum word na vervanging van het distributie set normaal gesproken in het onderhouds boekje vermeld ener word vaak een sticker met de km-stand en datum ergens in de motorruimte geplakt. Zodat er terug gevonden kan worden wanneer het distributie set vervangen is.

Er kunnen twee dingen misgaan met de distributieriem. De riem kan breken of doorslippen. Als de riem breekt loopt de motor niet meer. In de meeste gevallen ontstaat er dan motorschade doordat één of meerdere zuigers tegen een geopende klep aanstoot en daardoor de klep krom word geduwd. Als dit het geval is word het kostbaar om het weer in orde te laten maken. Als de riem is doorgeslipt, merkt u dat doordat de motor slecht of helemaal niet meer loopt. Conclusie is dan ook in beide gevallen is het beter voorkomen is dan genezen. Door de jaren heen is de kwaliteit van het materiaal sterk verbeterd. Een distributieriem breekt tegenwoordig zelden uit zichzelf, meestal doordat er plotseling veel kracht op komt te staan. Bijvoorbeeld als er een ander onderdeel vastloopt. Wel slijten de tanden na verloop iets af, waardoor doorslippen wel voor kan komen voornamelijk als de riem onvoldoende op spanning staat kan de riem doorslippen.